Flip flop farligare än stilettklackar?

På expressens hemsida kunde man den 30 juli läsa: Nytt larm från fotexperterna - om flip flop-sandaler! Skorna ska tydligen vara farligare än stilettklackar och kan orsaka allvarliga problem med fötter och ben, enligt fotexperten Emma Supple. Så mycket som 200 000 britter söker varje år läkarvård på grund av flip flop-relaterade skador, visar ny statistik. Skon ger upphov till olika slags benbrott, eftersom de är så lätta att snubbla i och bristen på stöd för foten är uppenbar. Även om man inte känner det, så hamnar tyngdpunkten fel på foten varje gång man trampar dessutom, vilket medför olika slitningar.
Därför anser en del läkare att de är farligare än stilettklackar och vill uppmana allmänheten om att inte använda flip flops för länge.

Expressen har gjort en undersökning och idag, den 07/08, ser resultatet ut såhär:




Har du fått problem av flip flops?
Tror du att de är farligare än stilettklackar?


Personligen har jag aldrig fått några problem, förutom lite skavstår mellan tårna. ^^ Å andra sidan går jag nästan aldrig i flip flops, det är nog större risk för mig att få problem på grund av höga klackar. Men jag kan känna att det sliter lite på fotleden av att gå i converse, antagligen för att de är så platta. Det kanske man kan likna vid att gå i flip flops? Isåfall är nog mina fossingar ganska illa ute de också..


Kommentarer
Postat av: Sofia

jag har hört att converse ska vara ett par av de bästa skorna man kan ha. iom att det bäsa för fötterna är att gå barfota utan skor som man gjorde förr i tiden. men med converse så blir de samma effekt som att gå barfota iom dom är så platta.

2010-08-08 @ 10:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0